Anak tak mampu bawa ibu ke hospital mohon bantuan - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Alor Setar - Seorang warga emas yang terlantar akibat penyakit strok dari Kampung Berjaya, di sini memerlukan bantuan bagi meneruskan ...

Anak tak mampu bawa ibu ke hospital mohon bantuan



Alor Setar - Seorang warga emas yang terlantar akibat penyakit strok dari Kampung Berjaya, di sini memerlukan bantuan bagi meneruskan kehidupannya.

Bagi anak lelakinya, Ahmad Yusni Mat Yusoff, 66, berkata, dia tinggal bersama ibunya, Fatimah Taib, 74, yang memiliki masalah kesihatan, manakala dua beradik lain duduk berasingan.

"Saya sara mak dengan pendapatan tak menentu sebagai pekerja kontrak antara RM600 hingga RM900 sebulan.

"Duit gaji tak cukup nak tampung perbelanjaan kami berdua termasuk kos barang keperluan, sewa rumah dan kelengkapan mak," katanya.

Menurutnya, dia terpaksa memperuntukkan kira-kira RM200 sebulan untuk membeli lampin pakai buang dewasa untuk ibunya yang uzur.

"Itu belum campur keperluan lain, apatah lagi mak minum susu khas yang menelan kos RM80 setin," ujarnya. Tambah Ahmad Yusni, dia juga tidak dapat membawa ibunya yang mempunyai strok dan kencing manis untuk menjalani rawatan di hospital akibat mengalami masalah kewangan.

"Walaupun duit sewa rumah hanya RM150 sebulan saja, saya kadang-kadang terlewat bayar sebab tak cukup duit," jelasnya.

Malah lebih menyedihkan, ibunya yang uzur turut memerlukan katil baharu yang lebih selesa dan selamat, namun dia tidak mampu membelinya.

"Mak pernah hampir jatuh dari katil. Jadi kami terpaksa ikat kerusi sebagai pengadang untuk pastikan kejadian sama tak berulang. "Kami adik beradik gilir-gilir jaga emak yang dah tak mampu urus diri sendiri," katanya.

Orang ramai yang ingin membantu boleh salurkan sumbangan ke akaun bank berikut milik Fatimah Taib:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

1 ulasan:

Kongsi Portal Ini