Derita bekas pensyarah naik berat badan mendadak diserang penyakit mistik - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Kasih ibu: Afiqah menatap wajah ibunya. *Al-fatihah Pasir Mas - Penderitaan wanita yang bernama Afiqah bermula pada bulan Ogos apabila ...

Derita bekas pensyarah naik berat badan mendadak diserang penyakit mistik

Kasih ibu: Afiqah menatap wajah ibunya. *Al-fatihah

Pasir Mas - Penderitaan wanita yang bernama Afiqah bermula pada bulan Ogos apabila pada awalnya sakit di beberapa bahagian badan dan tidur malamnya sering diganggu oleh peristiwa mistik.

Tubuhnya terasa sakit seperti dicucuk jarum, lehernya dicekik sehingga mati-matian dan perutnya terasa seperti benda yang bergerak.

Selain itu, badan Nur Izzati Afiqah Hussian, 29, dari Kg Gaung, Tendong di Pasir Mas, yang pada mulanya 150 kg, kini menimbang berat mencecah 300 kg dan perubahan itu berlaku secara drastik dalam masa tiga bulan.

Beliau, bekas pensyarah di sebuah kolej di Melaka, terpaksa berhenti kerja dan pulang ke kampung kerana keadaannya semakin teruk.

"Pada mulanya saya terkena penyakit misteri ini, saya masih dapat berjalan, sebelum semakin teruk memasuki bulan berikutnya, yang menyebabkan tubuh menjadi lebih besar dan terpaksa mengensot.

"Tiga minggu terakhir saya berada dalam keadaan yang sangat teruk dan tidak dapat bangun dan hanya terlantar," katanya lagi.

Kerana keadaan fizikalnya yang teruk, rutin harian Afiqah perlu dibantu oleh ibunya, Maheran Daud, 54, dan beberapa saudara mara lain untuk mengangkatnya dan sekurang-kurangnya empat orang individu diperlukan untuk mengurusnya terutama ketika dia hendak membuang air kerana tugas menukar talang dan membersihkan najis itu terlalu sukar.

"Saya tidak boleh pakai lampin pakai buang kerana tiada saiz dan ahli keluarga perlu membeli kepingan cadar dari farmasi untuk mengalas badan dan ditukar setiap kali saya buang air," katanya sambil menambah lebih daripada RM1,000 disediakan untuk membeli alas dan beberapa kegunaan lain termasuk krim sapu kerana badannya mudah berkudis akibat tidak bergerak.

Terdahulu, Afiqah telah dilawati oleh sebuah NGO Cakna Kelantan yang menyerahkan sedikit wang tunai kepada keluarganya.

Bukan sahaja dia menderita sakit belakang, Afiqah juga kerap pengsan dan situasi itu berlaku setiap hari memaksa anggota keluarga untuk menghubungi ustaz atau imam kampung datang mengubat di rumah.

Sementara itu, Maheran berkata banyak pengamal perubatan Islam dan tradisional dipanggil untuk merawat Afiqah, tetapi setakat ini, dia belum pulih dan dia telah merayu kepada orang ramai jika ada pakar yang boleh merawatnya.

Beliau berkata beberapa bahagian badan anaknya itu akan membesar tanpa mengira masa dan Afiqah sering menangis kesakitan dan mengambil masa beberapa jam sebelum dia kembali normal.

“Saya percaya Afiqah dibuat orang kerana kerap juga apabila dia membuang air kecil, najisnya mengandungi pasir, batu atau jarum yang ada kalanya menyebabkan Afiqah takut (membuang air) kerana terlalu sakit.

"Beberapa bahagian badannya termasuk payudara, pinggul dan kemaluannya membengkak kerap kali dan dia bersimpati setiap kali Afiqah menangis," katanya.

Orang yang ingin membantu Afiqah boleh membuat sumbangan kepada akaun bank berikut atas namanya Nur Izzati Afiqah Hussian atau hubungi beliau:

017-6115320
Progress:

RM1000 raised

Goal: RM1000


*Al-fatihah, Nur Izzati Afiqah Hussein telah meninggal dunia di Kampung Gaung, Tendong pada 10.50 malam, 18 Disember 2019 akibat pendarahan luar biasa. Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah.

0 comments:

Kongsi Portal Ini