Jurang Kemiskinan 2017: 1% Terkaya Miliki 82% Kekayaan Dunia, Lapor Oxfam - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





21 Jan 2018 - Empat daripada setiap lima ringgit kekayaan yang dijana pada 2017 berakhir dalam kantong 1% paling kaya, sementara lebi...

Jurang Kemiskinan 2017: 1% Terkaya Miliki 82% Kekayaan Dunia, Lapor Oxfam


21 Jan 2018 - Empat daripada setiap lima ringgit kekayaan yang dijana pada 2017 berakhir dalam kantong 1% paling kaya, sementara lebih separuh populasi termiskin tidak mendapat apa-apa, laporan yang diterbitkan oleh Oxfam pada hari Isnin. Sementara pemimpin politik global dan ahli perniagaan berkumpul untuk mesyuarat tahunan Forum Ekonomi Dunia di Davos, Switzerland, laporan amal itu menyoroti sistem kapitalis global yang memberi penghormatan kepada orang kaya dan mengabaikan golongan miskin. 

Ia mendapati bahawa 3.7 bilion orang yang membentuk separuh termiskin di dunia tidak meningkat pendapatan mereka pada tahun 2017, sementara 82% kekayaan yang dihasilkan tahun lalu menjadi milik 1% elitis terkaya. "(Ia) mendedahkan bagaimana ekonomi kita memberi ganjaran kepada kekayaan dan bukan kerja keras berjuta-juta orang," kata pengarah eksekutif Winnie Byanyima, kepada Reuters. "Beberapa orang di bahagian atas menjadi lebih kaya dan kaya dan berjuta-juta di bahagian bawah terperangkap dalam jurang kemiskinan."


Byanyima menyalahkan "pengelak cukai" kaya sebagai punca utama ketidaksamaan global dan mendesak pemimpin dunia untuk menekan kawasan "tax haven" dan menyalurkan wang ke pendidikan, penjagaan kesihatan dan pekerjaan untuk golongan muda.

  
Laporan tahunan oleh Oxfam mendapati bahawa jumlah jutawan meningkat pada kadar satu setiap dua hari antara Mac 2016 hingga Mac 2017, manakala di Amerika Syarikat tiga orang terkaya memiliki kekayaan yang sama dengan separuh penduduk yang paling miskin. Oxfam mengatakan pekerja wanita paling teruk terkesan akibat ketidaksamaan global kerana mereka secara konsisten mendapat upah kurang daripada lelaki dan biasanya mempunyai jawatan yang lebih rendah dan tidak terjamin.

Forum Ekonomi Dunia sebelum ini menganggarkan bahawa ia akan mengambil masa 217 tahun sebelum wanita memperoleh pendapatan sebanyak lelaki dan mempunyai perwakilan yang sama di tempat kerja. Menurut senarai terkaya Forbes 2017, lima orang terkaya di dunia ini adalah semuanya lelaki - dari pengasas Microsoft Bill Gates, kepada pelabur veteran Warren Buffett, bos Amazon Jeff Bezos, pengasas Inditex Amancio Ortega dan pengasas Facebook Mark Zuckerberg. 

"Model ekonomi sekarang tidak berfungsi sama sekali," kata pengarang Oxfam, Iñigo Macías Aymar, kepada Yayasan Thomson Reuters. "Dengan cara ini kekayaan dibahagikan, kita benar-benar risau, ia tertumpu dalam tangan beberapa orang paling berkuasa. "Oxfam menyeru agar semua pekerja menerima gaji minimum, penghapusan jurang gaji jantina dan peraturan yang lebih tegas untuk tindakan kepada pengelak cukai.

Sumber: Fortune Magazine

0 comments:

Kongsi Portal Ini