Pemuda cerebral palsy mohon bantuan kos pembedahan sendi punggung - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Johor Bahru - Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itu realiti kehidupan yang dihadapi oleh pemuda Mohd Fakrul Hakim...

Pemuda cerebral palsy mohon bantuan kos pembedahan sendi punggung


Johor Bahru - Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itu realiti kehidupan yang dihadapi oleh pemuda Mohd Fakrul Hakimi Yusoff yang menderita sakit sendi punggung dan memerlukan bantuan orang ramai bagi menampung kos pembedahan yang dianggarkan melebihi RM40,000.

Pemuda berusia 25 tahun itu berkata pembedahan kali kedua itu adalah bagi memasukkan besi di kaki kanannya yang telah reput bagi membolehkan dia untuk bergerak dengan mudah menggunakan kerusi roda.

Dia yang menghidap Cerebral Palsy sejak lahir, kini terlantar sakit sejak menderita sakit sendi punggung pada 2016.

"Sakitnya hanya tuhan sahaja yang tahu. Sejak daripada itu, saya terus tidak dapat berjalan dan tidak dapat bangun langsung serta perlu diangkat untuk ke hospital.

Malahan untuk urus diri sendiri, saya juga tidak mampu," kata anak sulung daripada tiga adik-beradik itu.

Mohd Fakrul Hakimi berkata, dia hanya mengharapkan bantuan ayahnya Yusoff Mohd Noor, 65, yang terpaksa berhenti kerja sebagai buruh untuk membantunya mengurus diri dan membawanya ke hospital untuk menerima rawatan.

Graduan Universiti Sultan Zainal Abidin Terengganu itu juga memberitahu pembedahan pertamanya pada tiga tahun lepas untuk membuang sendi paha yang turut terjejas dan reput tidak menjadikan tahap kesihatannya bertambah baik, malah semakin memburuk.

"Saya harapkan pembedahan kali ini dapat dilakukan kerana saya tidak mahu susahkan abah lagi, doktor beritahu peluang untuk saya bergerak semula ada walaupun tidak dapat berjalan, guna kerusi roda pun dah cukup bagi saya.

"Pada 25 Mac nanti saya akan berjumpa doktor di Hospital Sultanah Aminah untuk menentukan sama ada pembedahan itu akan dilakukan, memandangkan ia dianggarkan menelan kos yang agak tinggi, saya harap ada orang dapat membantu," katanya.

Sementara itu, Yusoff berkata dia hanya mengharapkan bantuan orang ramai untuk membeli barang keperluan semenjak anak sulungnya itu terlantar sakit. Kini, dia hanya menerima RM250 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

"Saya tidak beli susu dan lampin pakai buang kerana mahal, saya tidak mampu, kalau ada orang beri, saya bersyukur. Kalau dia nak buang air pun saya bantu dari atas katil, tadah baldi dan bersihkan di situ," katanya sambil menambah anak kedua dan ketiga baru sahaja habis belajar.

Orang ramai yang ingin membantu meringankan beban Mohd Fakrul Hakimi boleh menghulurkan bantuan terus ke akaun bank milik bapanya Yusoff Mohd Noor seperti berikut:

Mohd Fakrul Hakimi
Progress:

RM0 raised

Goal: RM40000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini