Ibu rayu bantuan anak hidap ketumbuhan di dada dan kepala - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Alor Setar - Seorang ibu tunggal kepada pemuda yang kini hanya mampu terlantar akibat ketumbuhan pada beberapa bahagian kepala dan dada, ...

Ibu rayu bantuan anak hidap ketumbuhan di dada dan kepala


Alor Setar - Seorang ibu tunggal kepada pemuda yang kini hanya mampu terlantar akibat ketumbuhan pada beberapa bahagian kepala dan dada, yang berlarutan sejak 15 tahun lepas, merayu bantuan orang ramai bagi meringankan bebannya menyediakan keperluan anaknya itu.

Rohani Ahmad, 58, dari Taman Nuri di sini berkata, dia tidak dapat lagi bekerja sejak Disember tahun lalu kerana perlu memberikan sepenuh perhatian kepada anak sulung daripada empat beradik, Mohd Firdaus Che Saad, 33.

“Kini, saya hanya bergantung kepada bantuan bulanan JKM atas nama anak saya ini sebanyak RM250 sebulan, selain sumbangan orang ramai serta kenalan untuk menyara kehidupan dan memenuhi keperluan Mohd Firdaus.

“Nak harapkan anak lain pun tidak boleh juga, mereka pun kerja kampung dan cukup sekadar menyara keluarga masing-masing sahaja,” katanya yang mempunyai anak berumur 22 hingga 33 tahun ketika ditemui di rumahnya.

Rohani yang berpisah dengan suami sejak sekian lama berkata, dia memerlukan hampir RM700 sebulan untuk membeli susu khas dan lampin pakai buang bagi keperluan Mohd Firdaus dan tidak termasuk lagi perlu membayar bulanan sewa rumah sebanyak RM400.

“Tidak temasuk lagi bil elektrik, air dan kos ulang-alik ke hospital sebulan sekali. Saya berhenti kerja sebagai tukang cuci rumah dengan pendapatan RM40 sehari, kerana saya perlu memberikan tumpuan sepenuhnya kepada Mohd Firdaus termasuk membawanya untuk rawatan susulan di hospital,” katanya.

Menceritakan tentang anaknya itu, Rohani berkata, Mohd Firdaus menjalani empat kali pembedahan membuang ketumbuhan setakat ini dengan bermula pada bahagian kepala pada 2004 manakala pembedahan terbaru dilakukan tahun lepas bagi membuang ketumbuhan pada bahagian kening kiri.

“Penyakit anak saya ini mula dikesan selepas dia mengadu sering sakit kepala sehingga menjejaskan aktiviti hariannya. Pemeriksaan lanjut dilakukan di Hospital Alor Setar (hospital lama) mendapati ada ketumbuhan dalam bahagian depan kepala sebelum kesnya dirujuk ke Hospital Pulau Pinang untuk menjalani pembedahan,” katanya.

Sementara itu, Pengasas Cancers Survivors Malaysia Zuraini Kamal yang turut tampil menghulurkan bantuan kerusi roda itu berkata, beliau bersama sahabat CSM akan berusaha sebaik mungkin mencari penyelesaian membantu Mohd Firdaus dan ibunya.

Beliau berkata, pihaknya akan cuba mendapatkan bantuan sepatutnya daripada pihak berwajib termasuk Lembaga Zakat Negeri Kedah bagi meringankan beban dan keperitan hidup Rohani dalam menyediakan keperluan Mohd Firdaus.

Sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan boleh berbuat demikian ke akaun bank atas nama Rohani Ahmad atau menghubunginya di talian:.

019-5239792
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

0 comments:

Kongsi Portal Ini