Derita seorang ibu miskin yang buta akibat kejadian ragut pada 2010 - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Alor Setar - Walaupun dilahirkan normal tetapi kejadian ragut yang menimpa Noraini Ahmad, 51, kira-kira sembilan tahun lalu menyebabkanny...

Derita seorang ibu miskin yang buta akibat kejadian ragut pada 2010


Alor Setar - Walaupun dilahirkan normal tetapi kejadian ragut yang menimpa Noraini Ahmad, 51, kira-kira sembilan tahun lalu menyebabkannya menjadi buta dan kini hanya mampu bergantung hidup dengan menjual kuih dan ulam di pasar tani.

Noraini berkata, kejadian ragut itu berlaku pada 2010 dan ketika itu bekerja sebagai tukang cuci di sebuah pasar raya di Jalan Teluk Wanjah, Alor Setar.

Menurutnya, dalam kejadian itu dia dipukul dengan topi keledar hingga menyebabkannya terjatuh di atas jalan raya dan sejak itu penglihatannya gelap hingga doktor mengesahkannya buta.

“Saya hanya mampu menangis apabila doktor beritahu mata saya tak dapat diselamatkan lagi dan saya berserah pada Allah apabila disahkan buta buat selama-lamanya.

“Kini, dengan kudrat yang ada terpaksa saya gagahkan diri bekerja dengan menjual kuih peneram dan ulam selain melakukan apa saja yang mampu dijual untuk mendapatkan wang demi sesuap nasi,” katanya ketika ditemui di Pasar Tani Kuala Nerang hari ini.

Noraini berkata, dia hanya mampu meraih antara RM6 hingga RM7 dengan menjual kuih peneram dan ulam setiap hari Sabtu dan Selasa di pasar tani berkenaan.

Menurutnya, dia akan dihantar anak saudara lelakinya ke pasar pagi itu pada 9.30 pagi untuk menjual kuih yang diambil daripada orang untuk dijual.

Katanya, dia tinggal dengan anak sulungnya, Norhidayah Mohd Yusof, 33, dan tiga cucu berusia dua hingga 10 tahun di Kampung FELCRA Bukit Tampoi.

“Walaupun saya menerima bantuan bulanan RM400 sebulan tetapi wang itu digunakan untuk membayar sewa rumah RM250 sebulan selain bekalan elektrik dan wang persekolahan cucu,” katanya.

Lebih menyedihkan suami Noraini sekarang, Abd Halim Ahmad, 53, mengalami kulit albino hingga menyebabkannya tidak boleh terkena panas.

Disebabkan itu juga, suaminya kini menetap di rumah mentuanya buat sementara waktu dan tidak tinggal bersama Noraini dan anaknya.

“Suami hasil perkahwinan pertama sudah meninggal dunia dan hasil perkongsian hidup kami dahulu, saya mempunyai tiga anak berusia antara 19 hingga 30-an tetapi dua daripadanya tinggal berjauhan dan kerja di tempat lain,” katanya.

Sementara itu, nasib yang menimpa Noraini mendapati simpati bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dato Syed Ahmad, Kuala Nerang tahun 1968 atau lebih dikenali sebagai G68.

Penaungnya, Abdul Muttalib Ismail, 51, berkata, mereka mengetahui kisah Noraini melalui rakan mereka yang ternampak Noraini berniaga di pasar tani itu dalam keadaan menyedihkan.

Menurutnya, melalui aplikasi WhatsApp kumpulan sekolah, mereka berhasrat untuk membantu Noraini yang hidup serba kekurangan.

“Ada rakan kami pergi menziarahinya di rumah untuk melihat keadaannya dan mendapatinya kehidupannya sekeluarga serba kekurangan.

“Disebabkan itu, kami tekad untuk mengumpul kutipan dari ahli kumpulan WhatsApp untuk membantu Noraini dan hasil kutipan wang berkenaan disampaikan kepadanya hari ini,” katanya.

Abdul Muttalib berkata, mereka juga turut membelikan peti sejuk, mesin basuh dan tikar getah untuk disumbangkan kepada Noraini bagi meringankan beban yang ditanggungnya.

Menurutnya, orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh berbuat demikian melalui kumpulan itu, Usaha Enam Lapan Enterprise menerusi akaun bank berikut atau boleh menghubunginya:

019-9513890
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

0 comments:

Kongsi Portal Ini