Bantulah bayi hidap VACTERL derita tujuh jenis penyakit sekaligus - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Jerantut - Hanya berumur dua tahun, tetapi penderitaannya tidak dapat dibayangkan apabila disahkan bahawa dia mempunyai tujuh penyakit ak...

Bantulah bayi hidap VACTERL derita tujuh jenis penyakit sekaligus


Jerantut - Hanya berumur dua tahun, tetapi penderitaannya tidak dapat dibayangkan apabila disahkan bahawa dia mempunyai tujuh penyakit akibat VACTERL (kumpulan kecacatan ketika kelahiran).

Siti Nurjannah Umaira Ahmad Zainuddin telah didiagnosis dengan masalah buah pinggang, jantung, paru-paru abnormal, tulang tidak sempurna, sumbing, kesukaran makan dan bercakap. Kes ini hanya berlaku 1 dalam 4,000 kelahiran.

Bapa Nurjannah, Ahmad Zainuddin Abdul Rahman, 45, dan ibu, Siti Norzurain Fatima Ab Razak, 31, berkata anak mereka itu sudah disahkan menghidap penyakit tersebut sejak lahir.

"Saya tidak tahu bahawa anak saya mempunyai pelbagai masalah kerana ketika lahir tidak ada tanda dan setelah dilahirkan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh, baru doktor mengesahkan bahawa dia menghidap VACTERL.

"Doktor meletakkannya di Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) selama empat bulan dan dua bulan di wad biasa sebelum dibawa ke rumah," katanya, yang tinggal di Kuala Teh di sini semalam.

Siti Norzurain Fatima berkata Siti Nurjannah Umaira, yang merupakan anak bongsu dari tiga beradik yang menjalani rawatan jantung dan buah pinggang di HOSHAS dan pergi ke Pusat Perubatan Universiti Malaya sekali setiap tiga bulan untuk rawatan tulang.

"Sekarang, anak saya tidak dapat berjalan dan duduk. Saya perlu menyokongnya. Dia juga tidak boleh makan makanan keras kecuali untuk susu yang perlu dimasukkan melalui hidungnya.

"Dia memerlukan sekurang-kurangnya tiga tin susu khas. Kami bernasib baik kerana Klinik Desa Kuala Teh menyumbangkan dua tin susu sebulan," katanya.

Siti Norzurain Fatima juga perlu menjaga anak lelaki sulung mereka, Ahmad Adi Putra, 10, yang mempunyai penyakit jantung kronik dan suami yang mempunyai masalah kesihatan dan tidak mampu bekerja keras.

"Saya sekarang perlu menjual nasi lemak setiap hari untuk menampung perbelanjaan keluarga saya sambil berharap suami dapat bekerja," katanya.

Sesiapa yang pemurah yang ingin membantu Siti Nurjannah Umaira boleh membuat sumbangan kepada nombor akaun bank berikut atas nama Siti Norzurain Fatima Ab Razak:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500


blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini