Bayi sindrom down turut menghidap penyakit jantung perlu sumbangan - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Ipoh - Meor Adam Rafael Meor Harulsani yang berusia lima bulan memerlukan sumbangan untuk menampung kos pembedahan dan rawatan untuk pen...

Bayi sindrom down turut menghidap penyakit jantung perlu sumbangan


Ipoh - Meor Adam Rafael Meor Harulsani yang berusia lima bulan memerlukan sumbangan untuk menampung kos pembedahan dan rawatan untuk penyakit jantung pediatrik berjumlah RM75,000.

Bayi lelaki itu yang juga merupakan seorang bayi down sindrom tinggal bersama keluarganya di Taman Temara, didiagnosis dengan penyakit itu setelah dilahirkan tidak cukup bulan iaitu lapan bulan dalam kandungan.

Ibunya, Rosmini Shafie, 36, berkata anak sulungnya terpaksa menjalani empat pembedahan di IJN dengan kos yang tinggi.

"Bayi kami dilahirkan kurang dari sebulan dan berat 1.6kg dan dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun untuk rawatan.

"Selepas dilahirkan, doktor memberitahu dia tentang keadaannya dan mengalami down sindrom. Dia seorang bayi yang sangat aktif tetapi keadaan jantungnya membuatnya cepat letih," katanya.

Menurut beliau dan suaminya, Meor Harulsani Meor Zakaria, 25, hanya bekerja di sebuah restoran makanan segera untuk menampung kehidupan mereka.

"Adam perlu menjalani pembedahan kecacatan septum atrium, kecacatan septum ventrikel, kecacatan septal atrioventricular dan ductus arteriosus yang terbuka.

"Pembedahan itu akan dilakukan pada bulan Februari tahun depan mengikut keadaan dan kesihatannya," katanya di rumahnya di Taman Temara.

Rosmini berkata pembedahan kos sehingga RM70,000 dan lebih RM5,000 untuk rawatan.

"Sejak empat bulan yang lalu, kami cuba mengumpul wang dan merayu kepada IJN. Kami tidak mempunyai wang sebanyak itu walaupun mengeluarkan wang KWSP.

"Sukar bagi kami untuk berbuat demikian dan kami berharap seseorang dapat menyumbang supaya Adam dapat hidup seperti bayi biasa," katanya.

Orang ramai yang ingin membantu boleh salurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Rosmini Shafie atau menghubunginya:

017-4831306
Progress:

RM0 raised

Goal: RM70000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini