Pesara tentera hidap lima penyakit kronik rayu sedikit bantuan orang ramai - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Kuala Lumpur - "Hampir setiap malam saya menangis dan berdoa kepada Allah untuk meringankan beban yang saya tanggung ketika ini,&q...

Pesara tentera hidap lima penyakit kronik rayu sedikit bantuan orang ramai



Kuala Lumpur - "Hampir setiap malam saya menangis dan berdoa kepada Allah untuk meringankan beban yang saya tanggung ketika ini," kata pesara tentera Azmi Mahmud, 55, yang menderita lima penyakit kronik yang menghalangnya bekerja untuk menyara keluarganya.

Azmi yang menderita penyakit buah pinggang yang rosak, penyakit jantung, diabetes, tekanan darah tinggi dan hati bengkak tidak lagi dapat bekerja selain bergantung sepenuhnya pada anak keduanya yang juga orang kurang upaya (OKU).

Dia mengatakan dia mengalami kemalangan pada tahun 2008 ketika dalam perjalanan ke tempat kerja menyebabkan dia patah kaki dan tulang belakang.

"Saya tidak dapat bekerja sejak itu dan terpaksa menjalani dialisis. Saya mendapat bantuan dari Baitumal sebanyak RM500 dan bantuan sara hidup tentera sebanyak RM300 setiap bulan.

"Bagaimanapun, jumlahnya tidak mencukupi kerana kos perubatan sahaja berharga RM1,500 setiap bulan kerana saya juga memakai lampin pakai buang," katanya.

Menurut Azmi, dia harus menebalkan mukanya meminta sumbangan daripada rakan atau jiran jika dia tidak mempunyai wang untuk melakukan rawatan dialisis.

"Pada masa ini saya memerlukan kewangan untuk membeli kerusi roda lebih besar bernilai kira-kira RM900 kerana yang ada tidak lagi sesuai," katanya.

Duda empat beranak itu mengatakan bahawa dia tidak mahu bergantung kepada anak-anaknya kerana ada yang sudah berkahwin dan mempunyai tanggungjawab.

"Setiap malam saya menangis dan berdoa kepada Tuhan dan harapan saya adalah sekiranya ada orang yang sudi membantu membeli kerusi roda, saya bersyukur," katanya yang tinggal di PPR Laksamana Jalan Peel.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:


إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ ‏

Maksudnya: “Apabila mati seorang manusia, terputuslah daripadanya amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak yang soleh yang mendoakan baginya."

Riwayat Muslim (1631), al-Nasa’i (3651), al-Tirmizi (1376) dan Abu Daud (2880)

Orang yang ingin membantu dapat menyalurkan sumbangan terus ke akaun bank berikut atas nama Azmi Mahmud:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini