Bapa kudung perlu kerusi roda elektrik, anak pohon bantuan orang ramai - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Johor Bahru - Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul bebanan. Sekiranya seseorang berjaya dalam sesebuah ujian, maka Allah akan...

Bapa kudung perlu kerusi roda elektrik, anak pohon bantuan orang ramai


Johor Bahru - Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul bebanan. Sekiranya seseorang berjaya dalam sesebuah ujian, maka Allah akan mengangkat darjat atau martabatnya ke peringkat yang lebih tinggi di sisi-Nya. Ujian ini bermakna Allah sedang melihat tahap kesabaran kita sebagai hamba-Nya.

Itulah ujian yang ditanggung oleh Siti Suhana Abdullah, 35, yang menjaga ayah angkatnya, Misdi Jumali, 71, yang kudung kedua-dua kakinya akibat diabetes, selain tekanan darah tinggi dan barah usus selama enam tahun terakhir.

Bukan itu sahaja, suri rumah itu juga diuji ketika anak sulungnya, Iskandar Zulkarnain Azwan Isaidi, 12, didiagnosis menghidap barah darah dan limfoma pada April tahun lalu.

Menurut Siti Suhana, diabetes ayahnya menjadi kronik menyebabkan kaki kirinya diamputasi dua tahun lalu, sementara kaki kanannya diamputasi pada 18 September.

"Selain itu, mata kirinya juga buta. Sekarang, semuanya diuruskan oleh ibu.

Saya juga menolong bersama suami kerana ayah saya tidak dapat berpindah kerana keadaan kesihatannya yang semakin merosot, "katanya di kediamannya di Jalan Persiaran 29, Taman Universiti, Skudai.

Bercerita lebih lanjut, ibu kepada lima cahaya mata itu berkata, setiap bulan dia memerlukan RM3,000 untuk menampung keperluan ayahnya termasuk perbelanjaan perjalanan untuk rawatan dialisis dan lampin pakai buang.

Katanya, ayahnya juga mendapat bantuan bulanan untuk rawatan dialisis dan kerusi roda dari Majlis Agama Islam Johor.

Siti Suhana berkata, suaminya hanya bekerja sebagai pemandu lori dengan pendapatan kurang daripada RM2,000 untuk menampung perbelanjaan sembilan isi rumah termasuk anak-anak yang menghidap barah.

"Saya membantu meringankan beban suami dengan menjual tudung secara dalam talian.

"Kami berharap ada pihak yang bersedia menyumbangkan kerusi roda automatik untuk si ayah untuk memudahkan pergerakannya," katanya.

Orang ramai dipanggil untuk membantu meringankan beban keluarga Siti Suhana dengan menyalurkan lampin pakai buang dan barang keperluan harian.

Mereka yang ingin membantu untuk membeli kerusi roda elektrik boleh menderma ke akaun bank berikut atas nama Misdi Jumali atau menghubungi Siti Suhana:

019-7431909
Progress:

RM100 raised

Goal: RM3000



blog counter views


0 comments:

Kongsi Portal Ini