Hidap penyakit lebihan cecair dalam kepala, adik Khalisya mohon bantuan - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Kota Bharu - Tubuh yang sihat adalah salah satu nikmat rezeki yang perlu dihargai kerana tidak semua orang memilikinya. Ada yang diuji deng...

Hidap penyakit lebihan cecair dalam kepala, adik Khalisya mohon bantuan


Kota Bharu - Tubuh yang sihat adalah salah satu nikmat rezeki yang perlu dihargai kerana tidak semua orang memilikinya.

Ada yang diuji dengan pelbagai komplikasi penyakit sejak lahir untuk membatasi mereka menjalani kehidupan seperti orang lain.

Itulah yang dialami oleh adik Ummu, Damia Khalisya ketika dia sakit sejak dilahirkan enam tahun lalu kerana dia mempunyai masalah dengan cairan berlebihan di kepalanya (Hydrocephalus).

Melalui perkongsian Adi Aqeed di Facebook, saudari Khalisya, yang telah menjalani pembedahan kepala, kini memerlukan bantuan untuk membeli keperluan susu dan lampin khas yang mencecah hingga RM700 sebulan.

Adik ini tiada tempat tinggal, tidak dapat melihat, tidak dapat makan dan hanya bergantung sepenuhnya pada susu khas yang mahal - Pediasure Vanilla.

Semalam saya berkesempatan singgah di rumah kakak Ummu, Damia Khalisya yang ditinggalkan sejak dia dilahirkan 6 tahun lalu kerana menderita cecair berlebihan di kepala (Hydrocephalus).

"Akibat penyakit ini, anak saya lumpuh dan terlantar hingga sekarang" - kata ibunya Fazatul Azren Husin yang juga ibu tunggal.

Anak bungsu dari dua beradik itu telah menjalani pembedahan di kepalanya untuk memasukkan tiub khas untuk mengalirkan lebihan cecair dari kepala ke perut.

Saudara perempuan Khalisya hanya bergantung sepenuhnya pada jenis susu khas yang disyorkan oleh doktor, 'Pediasure' dan masih perlu memakai lampin. Kos kedua-dua keperluan itu mencecah RM700 sebulan.

"Kerana kos susu yang tinggi, kadang-kadang saya harus mencampurkannya dengan susu biasa agar bekalan susu tidak terputus" - ibu Khalisya.

Bukan hanya bergantung pada bantuan bulanan sebanyak RM350 dari JKM, ibu yang terpaksa menanggung anak lain yang masih bersekolah juga berusaha meningkatkan pendapatannya yang lain dengan melakukan kerja sambilan di bahagian 'pengemasan' di sebuah hotel bajet di Kubang Bandar Kerian dengan menunggang motosikal dari rumah sewa ibu bapanya. di Kg Bonggor, Binjai.

Mereka yang ingin berkongsi rezeki untuk meringankan beban saudara Khalisya boleh salurkan ke akaun bank di bawah atas nama Fazatul Azren Husin (ibu):

01155094800
Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views


0 comments:

Kongsi Portal Ini