Kasih akhir hayat ibu sudah berusia menjaga anak hidap kanser prostat - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Kota Bharu - Walaupun sudah tua, demi anaknya, Kalsom Che Seman, 76, menggunakan sifatnya untuk menguruskan anaknya, Mohd Saiful Daud yang ...

Kasih akhir hayat ibu sudah berusia menjaga anak hidap kanser prostat


Kota Bharu - Walaupun sudah tua, demi anaknya, Kalsom Che Seman, 76, menggunakan sifatnya untuk menguruskan anaknya, Mohd Saiful Daud yang kini tiada tempat tinggal akibat barah prostat tahap empat tahun lalu.

Malangnya, barah prostat Mohd Saiful menyebabkan jangkitan kuman pada tulang belakang dan memaksanya memakai besi pada bulan Ogos tahun lalu.

Mohd Saiful, 49, sebelumnya bekerja sebagai pengawal keselamatan di Johor Bharu sebelum memutuskan untuk berhenti kerja dan kembali ke kampung kerana keadaan kesihatannya yang semakin buruk pada masa itu selain menghadapi masalah membuang air kecil dan tidak dapat berjalan.

Menurutnya, bimbang dengan keadaannya, dia mendapat rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II pada Ogos tahun lalu.

"Doktor kemudian mengesahkan bahawa saya menghidap barah prostat dan pada masa yang sama terdapat jangkitan pada tulang belakang. Saya menjalani pembedahan besi dan menjalani rawatan di hospital selama sebulan.

"Saya kemudian menjalani rawatan kemoterapi di Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian untuk membunuh sel barah di dalam badan dan kemungkinan besar akan menjalani rawatan itu lagi.

"Selain itu, saya juga harus menghadiri temu janji HRPZII dan Hospital USM bergantung kepada keadaan untuk mengetahui perkembangan tahap kesihatan," katanya di Kampung Pandang Bongor.

Mohd Saiful berkata, setelah berpisah dengan bekas isterinya dua tahun lalu, namun wanita itu masih datang menziarahinya bersama anak-anak.

"Dia akan datang bertanya khabar dan juga membeli barang keperluan. Setiap bulan saya perlu menghabiskan RM300 sebulan untuk membeli lampin pakai buang.

"Beban kewangan ditanggung ringan ketika hospital membekalkan beg kencing yang perlu diganti setiap dua minggu untuk mencegah jangkitan.

"Pada masa yang sama, adik-beradik yang lain juga membantu memberikan bantuan kewangan, tetapi hanya seberapa banyak yang mereka mampu kerana mereka juga bukan antara orang yang bahagia selain mempunyai tanggungjawab terhadap keluarga mereka," katanya

Sementara itu, Mohd Saiful mengatakan bahawa dia telah mengemukakan permohonan kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu, Kelantan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat, tetapi belum mendapat maklum balas.

Orang ramai yang ingin menderma boleh menyalurkannya ke akaun bank berikut atas nama Mohd Saiful Daud:

Progress:

RM150 raised

Goal: RM1000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini