Lima beranak daif reda tinggal di rumah usang reput dan hampir roboh - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Kota Bharu - Lima sekeluarga hidup dalam kebimbangan dengan keadaan lantai reput di sebuah rumah pusaka yang hampir roboh terletak di tepi ...

Lima beranak daif reda tinggal di rumah usang reput dan hampir roboh


Kota Bharu - Lima sekeluarga hidup dalam kebimbangan dengan keadaan lantai reput di sebuah rumah pusaka yang hampir roboh terletak di tepi tali air Kampung Cherang, Tanjung Mas di sini.

Keadaan dilalui pasangan suami isteri, Siti Sarah Hazmi, 32 dan Mohd Zulkhainain Razak, 31, bersama tiga anak mereka berusia dua hingga 11 tahun dikhuatiri mampu mengundang kejadian tidak diingini lebih-lebih ketika musim tengkujuh ketika ini.

Siti Sarah berkata, anak bongsunya, Mohd Dafi Zafril sudah berkali-kali terjerlus ke lubang lantai dan kakinya tersepit sehingga menangis kesakitan.

“Cuma tidak sampai patah, hanya lebam dan lelasan di bahagian kulit betis yang bergesel dengan kayu.

“Saya sendiri pun pernah jatuh ketika sedang memasak sehingga mengalami sakit-sakit badan, tetapi saya dah biasa dan lali.

"Cuma saya kesian kepada anak-anak kerana mereka masih kecil dan tidak faham dengan kesusahan kami,” katanya.

"Dengan pendapatan yang tidak menentu, sememangnya saya tidak mampu membaiki kerosakan rumah ini, makan pun kadangkala terpaksa dicatu, apatah lagi untuk membaikinya. Ada ketikanya kami hanya makan nasi kosong bersama telur dan kicap," katanya.

Mohd Zulkarnain mengakui keadaan rumah yang uzur menyebabkan dia sukar melelapkan mata kerana bimbang kejadian tidak diingini berlaku.

"Tambahan sudah memasuki musim tengkujuh ini, saya bimbang rumah ini bila-bila masa sahaja boleh roboh. Atap rumah bocor dan papan lantai reput selain ancaman haiwan berbisa menyebabkan saya bimbang keselamatan anak-anak yang masih kecil.

"Disebabkan kesempitan hidup, saya tidak mampu membaiki dan menyediakan kediaman yang selesa kepada isteri serta anak-anak dan terpaksa reda tinggal di rumah usang yang menunggu hari untuk roboh," katanya.

Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menyalurkan ke akaun bank berikut atas nama Siti Sarah Hazmi atau boleh menghubunginya:

01117911517
Progress:

RM10 raised

Goal: RM1000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini