Remaja perempuan korban diri demi menjaga ayah, nenek dan datuk - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Kota Bharu - "Tidak mengapa, saya rela mengorbankan masa muda saya untuk menjaga ayah yang lumpuh, nenek yang terbaring kaku, dan datu...

Remaja perempuan korban diri demi menjaga ayah, nenek dan datuk


Kota Bharu - "Tidak mengapa, saya rela mengorbankan masa muda saya untuk menjaga ayah yang lumpuh, nenek yang terbaring kaku, dan datuk yang mengalami strok," kata Nur Athirah Mohammad Affendi, 20.

Melihat wajah sedih dan kadang-kadang menitiskan air mata ketika menceritakan kisah hidupnya, sudah cukup untuk menggambarkan perjalanan hidup pemuda itu yang gigih menjaga ketiga-tiga anggota keluarganya sahaja.

Nur Athirah dibesarkan oleh bapa tunggal, Mohammad Affendi Daud, 38, setelah ibu bapanya berpisah sejak kecil dan menumpah di rumah datuk dan neneknya di Kampung Pulau Panjang, Pengkalan Chepa, di sini.

Menurutnya, kehidupan berubah ketika ayahnya mengalami kemalangan pada tahun 2017, ketika dia mempunyai dua hari lagi untuk menduduki Sijil Pelajaran Malaysia, yang menyebabkan Mohammad Affendi lumpuh dari pinggang ke bawah.

"Saya terus diuji lagi ketika nenek saya, Che Esah Che Mat, 65, yang merupakan tempat berenang saya terpaksa kakinya diamputasi kerana diabetes selain menderita tekanan darah tinggi dan masalah jantung.

"Satu-satunya harapan saya ialah datuk saya, Daud Yakub, 65, akan mengalami strok dan mengalami keletihan yang teruk. Datuk masih boleh menjaga dirinya sendiri tetapi perlu dipantau setiap saat kerana bimbang dia mungkin jatuh setiap saat .

"Rutin harian saya setiap hari adalah menjaga mereka bertiga. Saya akan memandikan nenek dan kakak ipar saya dan menyiapkan makanan dan minuman keluarga kami," katanya sambil mengakui bahawa dia hanya dapat menyiapkan telur dan kedelai sos hampir setiap hari.

Nur Athirah mengakui bahawa datuknya bersyukur telah menyelesaikan rumah yang dia bina selama 10 tahun tetapi sekarang mereka dan keluarga mereka hanya bergantung pada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM500 sebulan milik ayah dan neneknya.

Katanya, jumlah itu tidak mencukupi kerana kos pembekalan lampin pakai buang untuk ayah dan nenek juga adalah RM250 sebulan, sementara selebihnya digunakan untuk makanan dan minuman serta membayar ansuran tunggakan bil elektrik hampir RM1,000 .

"Sejujurnya, ada kalanya saya menangis sendirian kerana keletihan dan juga menderita sakit belakang tetapi saya harus bangun dan tetap kuat demi ayah, nenek dan datuk saya kerana saya menyedari bahawa saya adalah satu-satunya harapan mereka kerana kita mempunyai tidak ada keluarga lain yang bergantung.

"Saya tidak keberatan mengorbankan masa muda saya kerana yang penting ialah mereka bertiga dapat makan dan dijaga dengan baik. Sebenarnya, saya tidak keluar bertemu rakan seperti rakan sebaya yang lain kerana saya bimbang dengan keadaan mereka di rumah. .

"Bukan saya tidak mahu bekerja, tetapi saya tidak boleh meninggalkan mereka bertiga di rumah tanpa penjaga kerana hampir semuanya perlu dibantu," kata Nur Athirah yang sanggup melupakan cita-citanya untuk menjadi seorang guru .

Bagi sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan boleh membantu dengan menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Nur Athirah Mohammad Affendi:
 
Progress:

RM110 raised

Goal: RM2000



blog counter views



0 comments:

Kongsi Portal Ini