Susah bukan tanda Allah benci, senang bukan tanda Allah sayang - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Miskin belum tentu hina, kaya belum tentu mulia. Sombong ialah pakaian orang yang buta hatinya. Kebanyakan manusia apabila diuji...

Susah bukan tanda Allah benci, senang bukan tanda Allah sayang

Miskin belum tentu hina, kaya belum tentu mulia. Sombong ialah pakaian orang yang buta hatinya.

Kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku!" Dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta mengeluh dengan katanya: "Tuhanku telah menghinakan daku!"(Al-Fajr 89:15-16)



Seperti yang diceritakan dalam Al-Quran, surah Al-Fajr, dimana bangsa-bangsa terdahulu yang diberikan kekuatan dan kepandaian dalam satu-satu bidang, mereka menjadi korup dan angkuh, justeru Allah menurunkan bala kepada mereka.

Surah Al-Fajr Ayat 17-18

Iktibar yang boleh diambil zaman sekarang ini ialah apabila sesuatu musibah berlaku seperti penyakit, kemiskinan, kesusahan hidup, bersabarlah dan pintalah kepada Allah. Dan yang dikurniakan kesenangan hidup, kekayaan melimpah dan kecerdikan janganlah takbur dan bercakap besar, bersyukurlah dan ingat itu semua dari Allah.

""Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86)

"Jika Allah ingin memberi nikmat kepada seseorang hamba tiada tangan lain yang boleh menghalang, jika Allah ingin menarik nikmat sesuatu dari seseorang hamba tiada tanda yang boleh menolong"

Lihat sahaja kehidupan nabi Muhammad SAW, baginda merupakan manusia teragung yang paling disayangi Allah tapi baginda juga merupakan manusia yang menghadapi paling banyak dugaan dan kesusahan.

Rasulullah SAW bersabda: من يرد الله به خيرا يصب منه. “Barangsiapa yang Allah inginkan kebaikan, Allah akan memberinya musibah.” (HR Ahmad dan Al-Bukhari dari Abu Hurairah)

0 comments:

Kongsi Portal Ini