Ibu tunggal sara keluarga 7 anak dengan ambil upah memotong rumput - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Rembau - "Saya akan terus mengambil upah untuk memotong rumput dan menjual kuih untuk menampung tujuh anak," kata ibu tunggal, Ra...

Ibu tunggal sara keluarga 7 anak dengan ambil upah memotong rumput


Rembau - "Saya akan terus mengambil upah untuk memotong rumput dan menjual kuih untuk menampung tujuh anak," kata ibu tunggal, Rahmah Abdullah, 45, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Senama Ulu di sini.

Rahmah harus menanggung tujuh anaknya sendirian setelah suaminya, Nur Affandy Norman, meninggal dunia akibat strok dua tahun lalu.

Pada masa ini, Rahmah mengambil upah untuk memotong rumput di rumah orang selain menjual kuih pada waktu petang.

"Tidak mudah sebagai ibu tunggal untuk menopang tujuh anak dengan melakukan dua pekerjaan dalam satu masa.

"Tetapi saya tenang dan dapat melakukannya demi anak-anak. "Suami saya meninggal dunia ketika anak bongsu yang baru berusia tiga bulan," katanya.

Menurut Rahmah, anak-anaknya berusia dua setengah hingga 23 tahun iaitu dua lelaki dan lima perempuan.

"Tidak ada istilah 'percutian' untuk saya. Saya juga menanam kari beku untuk pasaran tempatan selain membuat tempahan.

"Alhamdulillah, rezeki masih ada walaupun menghadapi kesukaran, terutama semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana anda tidak dapat keluar bekerja.

"Selain itu, saya juga menerima bantuan bulanan sebanyak RM450 dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) selain RM250 dari Baitulmal," katanya.

Wanita yang berani itu mengatakan bahawa anak perempuan sulungnya, Norlaila Quidrinya, 23, telah bekerja sebagai tukang cuci di sebuah hotel di Rembau sejak dua tahun yang lalu dan dia banyak membantu keluarganya.

"Mesin pemotong rumput yang saya gunakan sering rosak dan ia mempengaruhi pendapatan. "Norlaila banyak membantu, terutama dari segi perbelanjaan adik-beradiknya untuk pergi ke sekolah.

"Pada masa yang sama, jika saya memotong rumput, anak-anak dewasa juga membantu mengumpulkan rumput yang telah dipotong, dikeluarkan atau dibakar di tempat yang sesuai," katanya.

Keluarga Rahmah turut dalam pemantauan untuk anak-anaknya yang menerima bantuan 'Kembali Ke Sekolah' tahunan.

"Tuan tanah juga memberi izin kepada keluarga ini untuk tinggal di kediaman ini secara percuma," katanya.

Derma untuk keluarga ini boleh disalurkan ke akaun bank berikut atas nama Rahmah Abdullah:

Progress:

RM100 raised

Goal: RM1000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini