Ibu sakit tiroid tidak mampu rawat tiga anak hidap leukemia, tulang lembut - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia & Singapura yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: info@kcpbantu.org

Advertisement Top





Gua Musang - Seorang ibu yang menghidap penyakit tiroid (kelenjar) kronik tidak mampu lagi menghantar tiga anak yang turut menghidap penyak...

Ibu sakit tiroid tidak mampu rawat tiga anak hidap leukemia, tulang lembut


Gua Musang - Seorang ibu yang menghidap penyakit tiroid (kelenjar) kronik tidak mampu lagi menghantar tiga anak yang turut menghidap penyakit kritikal ke hospital akibat masalah kewangan. 

Laily Che Musa, 42, dari Kampung Batu Papan dekat sini, menerima takdir Tuhan hidup dalam serba kekurangan serta miskin selain perlu menanggung perbelanjaan rawatan perubatan tiga anaknya setiap bulan. 

Katanya, dia diuji Tuhan untuk menjaga dua anak lelakinya yang menghidap leukemia dan seorang lagi menghidap penyakit tulang rapuh. Ketiga-tiganya perlukan rawatan di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian

"Ada kalanya, saya gagal menahan air mata mengenangkan tiga anak terlantar malah saya juga sering letih dan sakit akibat tiroid," katanya ditemui di rumahnya hari ini.

Menurut Laily, anaknya, Adam Arif, 15, dan Mohd Nor Firdaus, 17, menghidap leukemia sejak kecil serta perlukan rawatan berkala. 

"Mohd Amin Ruallah Mohd Amin yang berusia 10 tahun pula menghidap penyakit tulang lembut dan kerap menangis minta tolong. 

"Saya jadi lebih sayu kerana seluruh tubuh Mohd Amin timbul bintik-bintik merah dan dia serong mengadu pedih," katanya. 

Menurut Laily, Mohd Amin Ruallah juga hanya terlantar di rumah akibat masalah itu. Katanya, Mohd Amin Ruallah disahkan menghidap penyakit terbabit oleh doktor ketika berusia lima tahun apabila tiba-tiba tidak boleh berjalan. 

"Saya mempunyai sembilan anak berumur dua hingga 25 tahun. Menurut Laily, jika kehabisan wang, mereka akan menangguhkan rawatannya serta anak selain meminjam daripada jiran. 

"Memang susah namun kami tetap tabah hadapi semua ujian ini. "Saya perlu kuatkan diri demi anak-anak," katanya. Pihak yang ingin membantu boleh menghubungi Laily di talian berikut:


017-9039264
Progress:

RM110 raised

Goal: RM1000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini